יום ראשון, 7 בנובמבר 2010

המושך בחוטים

היו זמנים שאמנים יצרו קולנוע לילדים ונוער. אנשים בעלי חזון, כאלה שלא ניסו לייצר להיט אלא רצו באמת ובתמים ליצור יצירה שתרגש, תחדש ומעל הכל- יצירה שתכבד את הצופה בה, ולא משנה מה גילו.
באופן מפתיע, זה קרה בשנות ה-80 ובאופן יותר מפתיע, סרטים רבים מתוכם הפכו ללהיטים (מה שבסופו של דבר הרס הכל. טעמו של להיט מתוק מדבש, חזון או אמנות).
ב-82 בובה אחת מכוכב אחר כבשה את העולם והשאירה רחוק מאחור את כולם, וזה כלל בובות שגם הן שכנו ביקום אחר. ככה זה עם דור ה-N. חוסר אמפתיה.
בובות אלה אכלסו את סרטו של ג'ים הנסון The Dark Crystal. הנסון השתתף בכתיבה וביים יחד עם פרנק אוז (שותפו מהחבובות) ויחד הם יצרו את אחד הסרטים המיוחדים והמרשימים (ויזואלית) שראיתי בחיי. סרט שכולו בנוי על טהרת הבובות אבל לא נועד לילדים ממש קטנים אלא לבני נוער. סרט שניסה ליצור מיתולוגיה שעוגנה בתפישה ויזואלית מרשימה ויחודית ובעשייה שנותנת תחושה שהכל אפשרי.
במקום לבלבל את המוח בתיאורים, צפו בקטע זה של מות הקיסר ותבינו על מה אני מדבר-




וכל היופי הזה התבזבז על סיפור ותסריט חלשים שלא מעוררים שום הזדהות או עניין מיוחד. והתסכול גדול, כיוון שברור תוך כדי צפייה שמדובר ביצירת אמנות יחודית ומסעירה מכל בחינה מלבד הדבר הפעוט הזה שהורס את הסרט.
השאלה הנשאלת היא - האם בגלל חוסר ההצלחה של הסרט החליט הנסון ללכת על בטוח בסרטו הבא (המבוך), להפוך אותו לידידותי יותר, להוסיף שחקנים בשר ודם ולותר על הכתיבה לטובת הפייטון הפחות מוצלח (מר טרי ג'ונס)?
חוסר היכולת להבטיח כי חזון יתממש בסופו של תהליך ליצירת אמנות הוא משתק. הוא שיתק רבים וטובים ועושה עבודה לא רעה גם כיום.
האם החשש הוא שניטרל את הנסון מלעבוד על ההמשך עליו הוא דיבר בזמן עשיית הסרט או מלחזור ולעשות סרט שמבתסס על בובות בלבד.
האם היה חוזר לכך אם לא היה נפטר צעיר כל כך? אין לדעת.

מה שניתן לדעת הוא שמשום מה מנסים להחיות את ההמשך לDark Crystal. למה? למה? למה?
זה מה שקורה כשעושים משהו פשוט כי יכולים. ולחשוב שכל היופי הזה שבנוי על יכולות מדהימות בעולם קולנועי טרם שליטת המחשבים יהפוך לסרט רווי CGI בתלת ממד.

אבל עזבו. כל זה היה בשביל להעלות קישורים לאחת מיצירות המופת האהובות של ילדותי.
טוב, אולי לא ממש יצירת מופת.
וכנראה שגם לא ממש קשורה להנסון.
אבל כן אהובה וכן ילדותי-

קבלו את

Muppet Babies: Raiders of the Lost Muppet

 






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה